TCMB, Yıl Sonu Beklentisinde Yukarı Yönlü Revizyona Gitti

TCMB, 3 ayda bir yayınladığı Enflasyon Raporu'nda yıl sonu enflasyon beklentilerini güncelledi. Buna göre 2021 yılsonu enflasyon beklentisini %12,2'den %14,1'ye (%12,2 ve %16,0’nın orta noktası) , 2022 sonu enflasyon beklentisini %7,5'ten %7,8'e (%5,4 ve %10,2’nun orta noktası) çıkardı. Bu oranlar %16,0 üzeri piyasa beklentilerinin oldukça altında olsa da ve piyasa beklentisi önümüzdeki 2 yılda enflasyonun tek haneli oranlara düşmemesi yönünde olsa da TCMB'nin yukarı revizyonu piyasalar tarafından olumlu karşılandı. Bayram tatili öncesinde 8,60'ın altına gerileyen USDTRY bugünkü açıklamalar sonrası 8,50'ye doğru geriledi. 

Yıl sonu enflasyon beklentilerinde revizyon gıda fiyatlarının beklenenden yüksek seyri, kur dolayısıyla ithalat fiyatlarındaki artışın beklenenden yüksek olması, petrol fiyatlarındaki artışlar nedeniyle gerçekleşti. Ayrıca TCMB Başkanı Şahap Kavcıoğlu da özellikle küresel emtia ve endüstriyel metal fiyatları ile tedarik zincirindeki sıkıntılar kaynaklı baskılara vurgu yaptı. Enflasyonist risklere rağmen TCMB'nin iyimser beklentilere sahip olması enflasyonda düşüş beklenen son çeyrekte bir faiz indirimi gelebileceği beklentisini doğuruyor. Ancak Fed politikası, küresel enflasyon ve yurt içi talepte beklenen canlanma bir faiz indirimini engelleyebilir. Bu saydığımız risklere rağmen yapılacak bir faiz indirimi ise enflasyonda kalıcı düşüşü engelleyecek bir politika hatası olacaktır. 

TCMB Başkanı'nın enflasyonla mücadelenin sadece para politikası ile çözülemeyeceği, bir toplumsal mutabakatın şart olduğu söylemine katılmakla birlikte toplumsal mutabakatın öncüsü ve sürükleyicisi TCMB olacağı için TCMB'nin enflasyonla mücadelede ikna gücü, kredibilitesi, hedefleri tutturma kabiliyeti artmadan beklenti yönetimi ve mutabakatın söz konusu olamayacağını düşünüyoruz. Bu yüzden beklentinin yukarı revize edilmesini olumlu bulmakla birlikte risklere daha çok vurgu yapılması, beklenenin üzerinde enflasyon gerçekleşmeleri durumunda para politikasının etkin kullanımının söz konusu olacağı mesajının verilmesi piyasalarda güvenin tazelenmesinin ana unsurları olacaktır.